مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

جزییات اجرای وال پست ( دفتر ترویج مقررات ملی ساختمان)

وال پست چیست؟

وال پست عضوی است که میانقابهای سازه ای و غیر سازه ای و تیغه ها را به اسکلت ساختمان، برای مقاومت در برابر نیروهای جانبی باد و زلزله متصل می کند. میانقابها دیوارهایی هستند که به واسطه اتصال یا عدم اتصال آنها به سازه، نام آنها تغییر کرده و به 2 دسته میانقاب سازه ای یا غیر سازه ای تقسیم می شوند. تیغه ها نیز دیوارهایی هستند که خارج از قاب های سازه ای اجرا می شوند و نام گذاری آنها هیچ ارتباطی به ضخامت این دیوارها ندارد.


اما تعاریف وال پست ها ( وادارها ) در پیوست ششم استاندارد 2800 به شرح ذیل می باشد:


همچنین در زیر می توانید پیوست ششم استاندارد 2800 ویرایش چهام با عنوان "طراحی لرزه ای  و  اجرای اجزای غیرسازه ای  معماری" دانلود نمایید:


دانلود پیوست ششم استاندارد 2800



و اﺟﺮای ای ﻟﺮزه ﻃﺮاﺣﯽ ای ﻣﻌﻤﺎری ﺳﺎزه اﺟﺰای ﻏﯿﺮ

مفاهیم و کلیات وال پست ها - مجریان ذیصلاح استان قم | مجریان ذیصلاح استان قم

اتصال انواع دیوار - شرکت فراسازان آویژه – تولید کننده میلگردبستر و قطعات  اتصالی(وال پست افقی)


راهنمای پیوست 6 آئین نامه 2800 ( 230 اسلاید ) - ppt90.ir


نقشه های اجرایی مطابق مفاد مندرج در طراحی لرزه ای و اجرای اجزای غیر سازه ای معماری – پیوست ۶ آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله استاندارد ۲۸۰۰ (ویرایش ۴)

 

با توجه به پایش میزان رعایت مهار اجزای غیرسازه ای در پروژه های ساختمانی استان ها، تصاویر و نقشه های اجرایی ثبت شده از پروژه ای درحال ساخت و ساز در سامانه موصوف دلایل پایین بودن میزان رعایت مفاد مندرج در پیوشت ششم آیین نامه مذکور عدم طراحی درست و عدم رعایت جزییات اجرایی صحیح و بعضا ابلاغ جزییات و نقشه های نادرست و مغایر از سوی مراجع ذی صلاح با مفاد مندرج در پیوست ششم آیین نامه فوق الذکر می باشد. برخی از نواقص مشاهده شده در تصاویر ثبت و ضبط شده در سامانه مذکور به شرح ذیل می باشد:

۱- اجرای نادرست مهار اجزای غیره سازه ای (وال پست های قائم) درمجاورت ستون با وجود ممنوعیت در نظر گرفته شده در پیوست ششم آیین نامه مذکور که حداقل فاصله نصب وال پست قائم به دلیل عدم ایجاد مانع برای تغییر شکل تیر در ناحیه مفصل پلاستیک یک متر در نظر گرفته شده است.

۲- اجرای نادرست تیرهای پاگرد راه پله در تراز میان طبقه و یا اجرای تیرهای دیگر به دلایل مختلف در تراز مختلف و ایجاد مهار جانبی برای ستون منجر به ایجاد ستون کوتاه در سازه ساختمان می گردد که معمولابه علت عدم مدلسازی قسمت های الحاقی اثرات آن در مدلسازی دیده نمی شود و در عمل همانگونه که شاهد بودیم در زلزله های اخیر باعث ایجاد ستون کوتاه و تخریب در سازه های بتنی گردید.

۳- عدم طراحی و اجرای مهار جانبی برای محافظت از کانال تاسیساتی، که در بسیاری از پروژه های ساختمانی تنها شاهد مهار کانال تاسیساتی در برابر بار ثقلی می باشیم.

۴- اتصال میلگرد بستر بطور مستقیم به وال پست و یا ناودانی قائم.

۵- استفاده از ناودانی های طراحی نشده و غیر استاندارد

با توجه به موارد ارائه شده، این دفتر با برگزاری جلسات کارشناسی با مولفین پیوست ششم آیین نامه فوق الذکر نسبت به تهیه جزئیات اجرای مهار اجزای غیر سازه ای و نقشه های اجرایی، بهمراه چک لیست موارد مهم در نظارت بر اجرای صحیح پیوست ششم آیین نامه یاد شده اقدام و جهت دسترسی به نقشه ها از لینک زیر استفاده نمایید


دانلود نقشه ها و جزئیات اجرای مهار اجزای غیرسازه ای ( وال پست ها)



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد