مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

برنامه محاسبه مرکز جرم و مرکز سختی

بررسی آسیب­ های سازه ­ها در اثر زلزله نشان داده است که ساختمان­ های نامتقارن در معرض آسیب بیشتری نسبت به ساختمان­ های متقارن بوده ­اند. دلیل این عدم تقارن می­تواند ناشی از توزیع نامتقارن جرم در دیافراگم­ ها یا توزیع نامتقارن مقاومت و سختی در اعضای سیستم باربر جانبی باشد. کنترل مرکز جرم و مرکز سختی سازه های فولادی و بتنی امری بسیار مهم بوده که در نتایج اعضا طراحی تاثیر گذار است.، مرکز جرم نقطه ای است که هر جسم درصورت دوران آزاد حول آن نقطه دوران میکند. در ساختمان هم مرکز جرم داریم هم مرکز سختی که این دو ، نباید فاصله آنها بیشتر از ۵ درصد بعد ساختمان باشد، در غیراینصورت باید شرایط ویژه ای را در نطر بگیریم و ضوابط نامنظمی های آیین نامه ایی را اعمال کنیم

 می توان با استفاده از نرم افزار های کمک محاسباتی همچون اکسل ، متلب و هم دقت در کنترل مرکز جرم و مرکز سختی را افزایش داد و هم در وقت صرف شده برای محاسبات صرفه جویی کرد. کنترل مرکز جرم و مرکز سختی بخش مهمی از محاسبات لرزه ای سازه را در بر میگیرند که حتما باید با دقت بسیار صورت گیرد. در فایل اکسل حاضر کنترل بین مرکز جرم و مرکز سختی، کنترل واژگونی سازه و سایر کنترل های لازم برای ایمنی یک سازه گنجانده شده است.


Story Eccentricity.



1 Geometrical properties, eccentricities e x , e y , center of mass CM,...  | Download Scientific Diagram



در ادامه می توانید فایل اکسل کنترل مرکز جرم و مرکز سختی را دانلود کنید. همچنین فایل PDF سبز سازه همراه با مثال قابل دانلود می باشد.


دانلود برنامه اکسل کنترل مرکز جرم  وسختی


دانلود  فایل آموزش مرکز جرم و سختی همراه با مثال





https://www.lcivil.com

https://sabzsaze.com/