مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

سازه های بلند-95

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

3D پانل ها و جزییات آن ها به همرا ضوابط و نشریه های مورد نیاز


پانل سه بعدی یا پانل ساندویچی چیست :

تری دی پانل یک دیوار پیش ساخته است که از دو قسمت هسته عایق پلی استایرن نسوز (یونولیت) و شبکه های پیش جوش فولادی (مش) تشکیل شده است که بوسیله مفتولهای فلزی به صورت خرپا به یکدیگر متصل می باشد که با نصب و بتن پاشی روی آن از تلفیق دو شبکه فولادی و بتن، سازه بسیار مقاوم و محکمی بدست می آید.

دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

این پانل می تواند به جای دیوارهای آجری، سفالی مورد استفاده قرار گیرد تری دی پانل سیستم مناسبی برای کف ، سقف و بام می باشد و در ساختمانها و ویلاهای تا دو طبقه بدون داشتن اسکلت و در ساختمانهای بلندتر به صورت مختلط با سیستم قاب بتنی یا فلزی قابل استفاده می باشد از دیگر موارد مصرف آن در اجرای سوله های صنعتی – سیلوها ، سردخانه ها و اماکن ورزشی می باشد.R(value)  درجه مقاومت مواد در مقابل نفوذ و عبورگر ماست. هر چه عدد این عامل بزرگتر باشد مقاومت بهتر است عوامل زیادی در تغییر R(value) موثرند . از جمله ضخامت و تراکم های مختلف هسته پلی استایرن، ضخامت های مختلف سیمان پاشیده شده به سطوح داخلی و بیرونی دیوارها و همچنین تغییرات دمای محیط ، ضخامت هسته پلی استایرن در هنگام سفارش اختیاری است . هسته پلی استایرن مقدار R(value) را به میزان ۱۰-%۱۲ افزایش می دهد .وزنی که یک دیوار ۳DPANEL تحمل می کند شگفت انگیز است یک پانل معمولی با موفقیت مورد آزمایش بار ساختمانی بالای ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مربع قرار گرفته است .تری دی پانل با ضخامت cm ۶  دارای درجه مقاومت F90می باشد که با افزایش قطر هسته پلی استایرن به ۱۰cmامکان رساندن آن به ۱۲۰ نیز وجود دارد. هسته پلی استایرن اصلاح شده نمی سوزد و نیز حاوی کلر و فلوئوهای کربن(CFC,S) آسیب رسان به لایه اوزون نمی باشد ساختمانهایی که در آنها از سیستم دیوار بلوک سفالی و یا آجر استفاده می شود در هنگام زلزله با خرد شدن رج های اول قسمتهای بالایی در ابعاد بزرگ به آوار تبدیل می شوند . ولی در ۳D PANEL بعلت سبکی سازه و پیوستگی شبکه مفتولی آوار و از هم گسیختگی نداریم.

 

دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

مزایای استفاده از پانلهای ساندویچی :
• سبکی دیوارهای ساخته شده از پانلهای ساندویچی در مقایسه با دیگر مصالح
• سرعت حمل و نقل و سهولت پانلهای ساندویچی در ارتفاع
• مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله
• عایق در مقابل حرارت ، برودت، رطوبت و صدا
• مقاوم در برابر آتش سوزی بعلت وجود قشرهای بتونی طرفین پانل ساندویچی
• نفوذناپذیری ساختمان در مقابل حشرات
• امکان حمل و بکارگیری پانلهای ساندویچی در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نیاز به کارگران متخصص
• دستیابی به فضای مفید بیشتر بعلت ضخامت ناچیز دیوارهای پانل ساندویچی
• آزادی عمل در اجرای طرحهای متنوع به علت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته پانلهای ساندویچی
• صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمانهای بلندمرتبه بدلیل وزن اندک قطعات سقف و دیوار پانلهای ساندویچی
• صرفه جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان بدلیل جلوگیری از تبادل حرارت و یا برودت و در نتیجه صرف انرژی کمتر
• افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تأسیساتی آن
• عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی و ایجاد آرامش برای ساکنین ساختمان در شهرهای بزرگ
• بازگشت سرمایه گذاری در امور ساختمان سازی در کوتاهترین زمان
• عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل و نصب چهارچوب دربها و کلاف فلزی پنجره ها قبل از بتن پاشی و کلاً اجرای تأسیسات ساختمان با کمترین هزینه
• عدم نیاز به کنده کاری و تخریب تأسیساتی دیوارها و سقف و در نتیجه عدم ایجاد نخاله های انباشته که صرفه جویی در هزینه و وقت را بدنبال دارد .
• پس از بتن پاشی طرفین پانلها با ضخامت حداقل ۴ سانتیمتر، پانلها بی نیاز از ملات گچ و خاک میباشد و با اجرای پلاستر گچ (سفیدکاری)، دیوارها و سقف آماده برای نقاشی خواهد بود.

• حذف نعل درگاه در سیستم پیشرفته پانلهای ساندویچی.
• حمل و نقل پانلهای ساندویچی با هزینه اندک صورت می گیرد. بطور مثال یکدستگاه تریلر قادر است حدود ۱۰۰۰ متر مربع پانل سانویچی را حمل کند .
• استفاده از دیوار و سقف پانلهای ساندویچی در ساختمان سازی، بهره وری مناسب آهن آلات مصرفی را موجب میگردد. بطور مثال باصرف ۱۷ کیلوگرم در متر مربع فولاد بصورت مفتول و میلگرد می توان یک واحد مسکونی یک طبقه را بنا کرد.

مقایسه دیوار آجری و تری دی پانل ۳d panel:

بیشترین کاربرد این محصول در ساختمان های مرتفع می باشد ،زیرا در طراحی و ساخت چنین ساختمانی هایی کاهش منطقی وزن مصالح (بار مرده) مد نظر است که با استفاده از این محصول دستیابی به مهم مقدور می گردد ،زیرا وزن یک متر مربع دیوار آجری ۲۲ سانتیمتر با ملات ماسه سیمان و اندود طرفین بیش از ۴۵۰ کیلو گرم می باشد در حالیکه یک متر مربع دیوار میانی با اندود های طر فین (از نوع بتن ) کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد و طبعاٌ بکار گیری فوم در کاهش بار مرده ی ساختمان های بلند مرتبه را به طرز چشمگیری به دنبال خواهد داشت. پانل های فوم میتوان در ساختمان های یک یا دو طبقه بدون استفاده از اسکلت فلزی بنا کرد و به عنوان دیوارهای بار بر، تقسیم کنند و سقف از آن بهره گرفت پانل جهت خود ایستاده بودن در اجرای دیوار بلند سالن های سوله و سیلوها و آشیانه های هواپیما کاربرد موثر و مطمن دارد.

نحوه اجرا:

قدم اول نصب پانل:
۱) اتصال به اسکلت:

-نحوه ی اتصال به اسکلت فولادی:

۳d panel  با میلگرد شماره ۱۰ در فواصل ماکزیمم ۷۰-۵۰ سانتیمتر از هم به اسکلت متصل میشود. نصب پانل به اسکلت فلزی به سادگی و توسط آرماتورهایی به شکل L با مشخصات زیر که بین فاصله فوم و مش قرار گرفته و بال خم شده آن به ستون ها یا تیرها جوش میشود انجام می شود.

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

ترجیحا میلگردها به بال تیرها و بسته به نحوه قرار کرفتن ستونها داخل جان س و تنها قرار میگیرند.

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )
نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )


– نحوه اتصال به اسکلت بتنی:

در اتصال به اسکلت بتنی بهتر است که نصب پانل قبل از اجرای اسکلت پیش بینی شده و میلگردها به صورت انتظار از تیرها خارج شده باشد تا پانلها روی آرماتورها نصب گردد.
بایددقت کردکه میلگردهاروی بتن بایدهمگی روی یک خط بوده و نباید دراثربتن ریزی، آرماتورها ازمسیرخودمنحرف شوند. چراکه در اثر هرگونه جابجایی، پانل درجای خود نصب نشده و در نهایت تراز وشاقول کردن پانل ها به مشکل مواجه میگردد.

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

یا میتوان در سطح ستونها و تیرها پلیت هایی، قبل از بتن ریزی یا بعداز بتن ریزی از طریق اتصال با رول بولت در نظر گرفت و میلگردها را مانند ساختار اتصال به اسکلت فلزی به آنها جوش کرد.

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

در غیر این صورت در فواصل قید شده فونداسیون یا ستون ها بامته صنعتی حدود ۱۰ سانتیمتر سوراخ شده و میلگردها حداقل به میزان ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر از روی بتن بین فاصله فوم و مش قرار میگیرند.




نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

۲) اتصال پانل ها به یکدیگر:

پانلها پس از سوار شدن روی اسکلت توسط میلگردهایی به طول حداقل ۵۰ سانتیمتر و به فاصله نهایتا ۷۰-۵۰ سانتیمتر از یکدیگر، بین فاصله فوم تا مش به دو پانل دوخته میشود به طوری که حداقل ۴ چشمه ۵ سانتیتری از هر پانل را بپوشاند.
دقت کنیم که پانل ها حتما باید به ارتفاع وبه نحوی که برشگیرها به تارهای عمودی متصل شده باشند نصب گردند.

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )



پس از نصب پانل باید محل اتصال پانل ها به یکدیگر، کنج ها و بازشوها نظیر دور پنجره ها و درها با اتصالات مخصوص ازجنس شبکه مش، که حداقل ۱۰ سانتیمتر از هر پانل را میپوشاند بسته شوند تا کلیه پانلها حالت یکپارچه و کاملا پیوسته به خود بگیرند.

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )این اتصالات که به شکل تخت، U شکل وگونیا بوده و در تمام محلهای اتصال دو پانل به یکدیگر استفاده می شود بیشتر به منظورجلوگیری از ترک خو ردن سطح دیوار استفادمیشود. این اتصلات با سیم آرماتوربندی بهکمک انبر یا تفنگهای پنوماتیک به شبکه مشپانل متصل و محکم میشود .

جهت جلوگیری از ترک خوردن سطح دیوار در محل اتصال پانل به ستونها بهتر است روی ستونها نیز با اتصالات تخت یا هرگونه پوششی مانند توری رابیتز یا توری مرغی پوشیده شده و به پانلها متصل شود.

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

در بازشوها مخصوصا پنجره ها از اتصالات U شکل برای تقویت و جلوگیری از ترک خوردگی در لبه ها استفاده می شود، ضمن اینکه در گوشه ها به جهت تقویت بیشتر باید حدود ۴۰ یا ۵۰ سانتیمتر اتصال تخت را تحت زاویه ۴۵ درجه به گوشه اتصال داد. اما در مواردی که دور پنجره ها از فریم فلزی استفاده میشود نیازی به استفاده از اتصال نیست.

نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )
نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نحوه اجرای دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

در کل اگر سطح بازشوهاکوچکتر از ۲ مترمربع باشند، نصب پنجره بدون فریم بندی و به کمک پلیت هایی در کنار پنجره امکانپذیر است اما اگر مساحت بازشوها بیش از ۲ مترمربع باشد (در پنجرههای بزرگ) ناگزیر به نصب فریم واتصال آن به تیرها تحت عنوان نعل درگاه هستیم.
قدم دوم نصب تاسیسات:
نصب تاسیسات در ۳D PANEL به سادگی بدون هیچ گونه تخریب و اثرات مضر آتی برای دیوار انجام میشود.

نصب تاسیسات در دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

کلیت نصب تاسیسات در پانل به این صورت می باشد که فوم را با سشوارهای صنعتی حرارت داده و چون پلی استایرن مورد مصرف در پانل کندسوز و مقاوم در برابر حرارت می باشند ، در اثر حرارت سشوار صنعتی خود را جمع می کند و فضای کافی برای نصب لوله ها و ابزار تاسیسات به ما میدهد.

۱) تاسیسات برقی:درتاسیسات برقی باتوجه به انعطاف پذیری لوله های خرطومی نیازی به برداشتن چشمه های فولادی درطول مسیرسیم کشی نیست و صرفا با حرارت دادن فوم در طول مسیر و جمع کردن فوم به اندازه دلخواه میتران لوله های برقی را نصب کرد. اما در نصب جعبه های کلید و پریزها لازم است دو یا چند چشمه را برداشته و با حرارت دادن به فوم، بدون هیچگونه تخریبی جعبه ها را نیز نصب نمود .
نصب تاسیسات برقی در دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )نصب تاسیسات برقی در دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

۲) تاسیسات مکانیکیدر نصب لوله های آب و فاضلاب می بایست در طول مسیر لوله کشی چشمه های شبکه مش را برداشته و پس از حرارت دادن فوم و باز کردن آن به اندازه و ابعاد لوله ها ، تاسیسات را نصب کنیم. بهتر است پس از نصب لوله ها روی آنها را با اتصال تخت از جنس شبکه مش یا هرگونه توری پوششی دیگر بپوشانیم تا اطراف لوله ها به مرور زمان ترک نخورد و اینکه دیواری کاملا پیوسته داشته باشیم. دقت کنیم با وجود مصالح استاندارد تاسیساتی دیگر نیازی به پیش بینی دسترسی به لوله ها نیست. با این حال در صورت بروز هرگونه حوادث ناگهانی نظیر نشت لوله های آب یا تاسیسات، دیوار پانلی تنها پوششی است که مقاومت کلی خود را از دست نمیدهد و با تعمیر موضعی کاملا اصلاح و بی عیب شمرده می شود. این در حالی است که در صورت بروز هرگونه حادثه ای از این قبیل در پوشش های بنایی دیوار کاملا خاصیت خود را از دست داده و برای اصلاح کامل ناچار به تخریب قسمت اعظم آن بخش از دیوار هستیم.

نصب تاسیسات مکانیکی در دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )
نصب تاسیسات مکانیکی در دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

قدم سوم شاتکریت:

ساختار دیوار پانلی زمانی تکمیل میشود که دو طرف فوم و پانل یا بتن شاتکریت پوشانده شود. بتن شاتکریت ساختاری شبیه ساختار ملات ماسه سیمان دارد با فرق اینکه ماسه مصرفی در بتن شاتکریت میبایست فاقد خاک یعنی شسته شده و حدالامکان شماره ۴ یا ۵ باشد و اصطلاحا نوعی بتن ریزدانه تلقی می شود با عیار سیمان حدود ۲۵۰ یا ۳۰۰، که روی مش را حداقل یک سانتیمتر باید بپوشاند که با در نظر گرفتن یک سانتیمتر فاصله بین فوم و مش، هر طرف پانل به ضخامت حداقل ۲ سانتیمتر میبایست شات شود.
شاتکریت معمولا با دستگاه انجام میشود اما بسته به شرایط پروژه نظیر مکان یا متراژ و از همه مهمتر سهولت اجرا شات به صورت دستی هم امکان پذیر میباشد.

شاتکریت دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )۱) شات دستی:
یکی از بهترین مزایای استفاده از پانل سهولت اجرای آن و عدم نیاز به تخصصهای خاص می باشد به صورتی که می توان شاتکریت را به صورت دستی اجرا کرد . این روش در متراژهای پایین و مواردی که شرایط انتقال دستگاه به محل پروژه میسر نباشد استفاده می شود .
سرعت این روش پایین بوده و توان اجرای روزانه یک اکیپ اجرایی ماکزیمم ۲۰ تا ۳۰ مترمربع میباشد.

۲) شات ملاقه ای:                                                                            دستگاه شات ملاقهای که شامل یک کمپرسور هوا و یک منبع در بالای نازل می باشد که گنجایش زیادی ندارد و از نواقص
این روش محسوب میشود.
توان اجرایی این روش بیشتر از روش دستی بوده اما به دلیل ظرفیت حجمی پایین دستگاه، متراژ اجرای روزانه تا ۵۰ مترمربع در روز میباشد.

 

شاتکریت دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

 

شاتکریت دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )

۳) دستگاه شاتکریت خشک
دراین دستگاه ماسه و سیمان به صورت خشک با هم مخلوط شده و وارد دستگاه میشود و هنگام خروج در دهانه نازل با آب ترکیب میشود. سرعت اجرای شاتکریت با دستگاه شات خشک بالا بوده و بالغ بر حدود ۲۰۰ مترمربع در روز میباشد.
شاتکریت دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )شاتکریت دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )شاتکریت دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )دستگاه شات خشک کوچک و قابل جابجایی می باشد و در طبقات به سادگی به کار می آید، ضمن اینکه این دستگاه به نسبت ارزان قیمت بوده و بازده بالایی دارد. در این روش که بتن شات به صورت اماده وارد مخزن دستگاه می شود، سرعت اجرا بسیار بالا و در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مترمربع به صورت کار روزانه میباشد. از مزایای اصلی این روش کنترل کامل درصد اختلاط بتن شات میباشد که ترکیب همگن و یکنواختتری حاصل میشود. دستگاه شات تر از نظر حجیم بودن و قیمت بالای دستگاه در پروژههای بزرگ توصیه میشود، ضمن اینکه امکان جابجایی سریع آن مخصوصا در طبقات به سادگی میسر نیست.


شاتکریت دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )شاتکریت دیوار پانل سه بعدی ( 3d پانل )


در شات دیوارهای سرویس ها یا دیوارهایی که نمای سنگ یا سرامیک و کاشی دارند بهتر است به جهت درگیر شدن بیشتر نما با دیوار، شات را تا زیر شبکه مش زده به نحوی که بتن شات روی شبکه را کاملا نپوشاند. تا در هنگام نصب نما پس از ریختن دوغاب پشت سنگ یا سرامیک علاوه بر اینکه ضخامت دیوار کمتر می شود، پیوستگی بیشتری بین نما و دیوار پانلی برقرار گردد.


 در ادامه استاندارد ها و نشریه 385 برای اجرا و طراحی این نوع سیستم ها قابل دانلود می باشد:

استاندارد 1584

نشریه 385
ضوابط فنی

برای دریافت پاسخ های خود در این زمینه به لینک زیر مراجعه فرمایید:

http://www.panelmahdi.com/fa/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE/#chat-panel


منابع:
۱- گرداوری و تالیف سایت civiltech.ir
۲- www.epco-panel.com
۳- www.3dpaneel.blogfa.com
۴- www.esatlas.blogfa.com
______________________