مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

آموزش کار با GPS

Global Positioning System یا GPS یا جی پی اس اصطلاحاً به موقعیت یاب جهانی گفته می‌شود , این موقعیت یاب جهانی حداقل توسط ۲۴ ماهواره در اطراف زمین (مانند تصویر) پیاده‌سازی گردیده است.

 وقتی شما در روی زمین از دریافت کننده جی پی اس مانند جی پی اس موبایل یا ردیاب خودرو … استفاده می‌نمائید شما در حال استفاده از امواج ارسالی توسط ماهواره‌ها هستید و گیرنده موجود در دستان شما با استفاده از اطلاعات دریافتی (زمان دقیق ارسال و مشخصات هر ماهواره) به صورت دقیق می‌تواند موقعیت شما را بر روی زمین مشخص نماید.

GPS چیست و چگونه کار می کند؟ - خاطرات یک آتش نشان

این سیستم بعد از تشخیص موقعیت دقیق شخص و اختلاف این موقعیت در بازه‌های زمانی, می‌تواند سرعت و زاویه حرکت را نیز تشخیص دهد.


ساعت‌های موجود در ماهواره‌های جی پی اس دارای دقت بسیار بالایی می‌باشند که با توجه به زمانهای دقیق و میزان زمان رسیدن این سیگنال‌ها به گیرنده‌ها در زمین , این سیستم می‌تواند موقعیت خود را تشخیص دهد.

آشنایی با سیستم مسیریابی ماهواره ای یا جی پی اس (GPS)

جالب هست بدانید که واژه GPS غالبا به مجموعه ماهواره های موقعیت یابی که توسط آمریکا پیاده سازی گردیده است گفته میشود و در چند سال اخیر پروژه های مشابهی توسط کشورهای روسیه  (گلوناس GLONASS)  , چین  (Beidou)  , و اتحادیه اروپا  (گالیله Galileo)  انجام گرفته است.

ردیاب خودرو


در ادامه فایل کارگاه آموزش جامع GPS  که در کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان بوشهر برگزار شده، قابل دانلود می باشد:

دانلود