مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

فایل اکسل منحنی های اندرکنش طبق ACI

شکست ستون ها به ازای مقادیر مختلفی از نیروی محوری و لنگر خمشی اتفاق خواهد افتاد. اگر این مقادیر نیرو های محوری و لنگر هایی خمشی ( منحنی های حاوی یک نیروی محوری و یک لنگر خمشی ) وارد بر ستون را که موجب خرابی آن  می شود را رسم کنیم منحنی اندرکنش ( اثر متقابل)  نیرو- لنگر به وجود می آید . که در شکل زیر نشان داده شده است:


What is a Column Interaction Diagram/Curve? | SkyCiv


که در نمودار فوق در بخش AD شکست ستون به صورت فشاری است و به این ناحیه اصطلاحا (کنترل فشار) می گویند. همچنین در ناحیه  DF شکست ستون به صورت کششی است و به این ناحیه اصطلاحا (کنترل کشش) می گویند.

 -در نقطه A لنگر خمشی وارد بر ستون صفر است و بار محوری به صورت خالص بر ستون اعمال می شود. به عبارت بهتر در این نقطه بار محوری در مرکز پلاستیک ستون وارد شده و خروج از مرکزیت آن صفر خواهد بود.

 -با حرکت از A به F به تدریج خروج از مرکزیت بیشتر می شود. در نقطه F نیروی محوری وارد بر ستون صفر بوده و تنها لنگر خمشی به آن وارد می شود.بنابراین رفتار ستون در این نقطه دقیقا مانند یک تیر خمشی خالص می باشد.



به منظور دستیابی و محاسبه سریع منحنی های P-M طبق ACI، می توانید از فایل اکسل زیر استفاده نمایید:


دانلود