مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

نحوه محاسبه اجاره بها

محاسبه رهن به اجاره و میزان اجاره‌بها در ۱۴۰۰

چگونگی محاسبه رهن به اجار و میزان اجاره‌بها در ۱۴۰۰

نحوه تبدیل رهن و اجاره سوال خیلی از افرادی که در جستجوی خانه هستند، است. میزان اجاره‌بها در هر سال بستگی به تعرفه موجود در بازارمسکن دارد. به طور مثال شما با اطلاع از قیمت یک خانه می‌توانیدد تخمین بزنید که رهن کامل یا اجاره آن چقدر است. البته ما در این مقاله به نحوه محاسبه رهن و اجاره و میزان اجاره بها در سال ۱۴۰۰ اشاره می‌کنیم.
میزان بودجه درنظرگرفته شده برای رهن و اجاره، یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب خانه ‌اجاره‌ای است. در اکثریت مبلغ رهن و اجاره، قابل تبدیل است و می‌تواند به اجاره یا رهن، اضافه یا کم شود.

رهن کامل خانه را چگونه تخمین بزنیم؟

رهن کامل یک خانه براساس تعرفه موجود در بازار مسکن و مدت زمانی که از ساختش گذشته باشد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه حساب می‌شود. یعنی خانه نوساز یک چهارم محاسبه و هر چه عمر خانه بیشتر شود این ضریب به یک ششم نزدیک خواهد شد.
مثال : خانه‌ای ۲۰۰ متری و نوساز در محله‌ای که قیمت خانه در آن محله متری ۳ میلیون تومان است. رهن کامل این خانه حدودا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد شد. ۱۵۰= ۴/ (۳۲۰۰) و خانه حدود ۱۰ سال ساخت، رهن کاملش ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. ۱۰۰ = ۶ / (۳۲۰۰)

بیشتر بخوانید : رهن کامل چند درصد قیمت خانه است و چطور می‌توان آن را محاسبه کرد؟

رهن کامل خانه را چگونه تخمین بزنیم؟

تبدیل رهن و اجاره خانه

اکثریت مالکان تمایل دارند خانه‌اشان را به صورت رهن + اجاره بدهند و اصلا رهن کامل را نمی‌پسندند. از کجا باید فهمید رهنی که مالک پیشنهاد می‌دهد منصافه است؟


تبدیل رهن و اجاره خانه براساس عرف بازار هر یک میلیون رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره است. مثال : در صورتی که فرد فقط قصد دارد خانه را اجاره کامل کند و اصلا رهن نکند، براساس مبلغ رهنی که تخمین زده‌ایم تقریبا باید ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اجاره بپردازید. ۴۵۰۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰ * ۱۵۰

در صورتی که مستاجر بخواهد پول پیش را بپردازد باید مقدار مابه‌تفاوت پرداختی با رهن کامل را تبدیل به اجاره نماید.
مابه‌تفاوت ۲۵ میلیون با ۱۵۰ میلون رهن کامل خانه، ۱۲۵ میلیون تومان می‌شود که باید این مبلغ را با همان فرمول به ازای هر یک میلیون ۳۰ هزارتومان به اجاره تبدیل کرد. پس نتیجه اجاره ماهیانه مشتری سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان خواهد شد. ۳۷۵۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰ * ۱۲۵

تبدیل رهن و اجاره خانه


تبدیل رهن و اجاره به عنوان قسمتی از فرآیند معامله ملک اجاره‌ای می‌تواند زمان‌بر باشد که می‌توان با ابزار محاسبه‌گر تبدیل رهن و اجاره، باعث سرعت و شفافیت بیشتری این فرآیند شوند.
به کمک این ابزار محاسبه تبدیل رهن و اجاره می‌توان محاسبه سریعتری از تبدیل شدن رهن به اجاره و یا بالعکس داشته باشید. فرمول‌های مختلف تبدیل رهن و اجاره در این ابزار به کار گرفته شده است.

نکات مهم در تبدیل رهن و اجاره خانه

مبناهایی که در بالا اشاره شد عرف بازار است اما این مبناها ممکن است نسبت به هر منطقه و هر شهر با هم کاملا متفاوت باشد. به طور مثال نرخ تبدیل رهن و اجاره به جای هر یک میلیون ۳۰ هزار تومان و یا ۳۵ هزار تومان باشد.
نرخ محاسبه رهن و اجاره به نرخ سود بانکی بستگی دارد. به طور مثال در صورتی که نرخ سود بانکی افزایش یابد مالک براساس سود دریافتی از خواباندن پول رهن در بانک بیشتر باشد، نرخ تبدیل رهن و اجاره می‌تواند با نرخ بالاتری لحاظ کند.
گاهی اوقات ممکن است هرچقدر شما چانه یا تخفیف بگیرید مبلغ پیشنهادی مالک به اندازه عرف بازار کم نشود. در بعضی از شرایط پول پرداختی شما در قبال خانه‌ای که تحویل می‌گیرید، می‌ارزد. این نکته را یادتان باشد که همیشه به جزء قیمت‌های معمول بازار، شرایط خودتان و ملک را در نظر بگیرید.

نکات مهم در تبدیل رهن و اجاره خانه

میزان اجاره‌بها در ۱۴۰۰

معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شخرسازی در خصوص تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها در سال ۱۴۰۰ گفتند: مستاجرانی که قراردادشان بعد از تیرماه تمام می‌شود به صورت خودکار تمدید خواهد شد.
البته تمدید قرارداد براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ و تا سه ماه بعد از اعلام پایان رسمی کرونا در کشور، تمدید خودکار قراردادهای اجاره ملاک است.
یکی از عوامل تاثیرگزار در تعیین سقف اجاره بها نرخ تورم است که با توجه به شرایط کرونا این نرخ اعلام شده به منافع طرفین از جمله موجر و مستاجر است.

در سال ۱۴۰۰ با توجه به میزان افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد است.
اگر برای چند ماه مستاجر اجاره‌بها پرداخت نکرده باشد،‌ امکان صادر کردن حکم تخلیه وجود خواد شد.




https://melkavi.com