ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
شکست ستون ها به ازای مقادیر مختلفی از نیروی محوری و لنگر خمشی اتفاق خواهد افتاد. اگر این مقادیر نیرو های محوری و لنگر هایی خمشی ( منحنی های حاوی یک نیروی محوری و یک لنگر خمشی ) وارد بر ستون را که موجب خرابی آن می شود را رسم کنیم منحنی اندرکنش ( اثر متقابل) نیرو- لنگر به وجود می آید . که در شکل زیر نشان داده شده است:
که در نمودار فوق در بخش AD شکست ستون به صورت فشاری است و به این ناحیه اصطلاحا (کنترل فشار) می گویند. همچنین در ناحیه DF شکست ستون به صورت کششی است و به این ناحیه اصطلاحا (کنترل کشش) می گویند.
-در نقطه A لنگر خمشی وارد بر ستون صفر است و بار محوری به صورت خالص بر ستون اعمال می شود. به عبارت بهتر در این نقطه بار محوری در مرکز پلاستیک ستون وارد شده و خروج از مرکزیت آن صفر خواهد بود.
-با حرکت از A به F به تدریج خروج از مرکزیت بیشتر می شود. در نقطه F نیروی محوری وارد بر ستون صفر بوده و تنها لنگر خمشی به آن وارد می شود.بنابراین رفتار ستون در این نقطه دقیقا مانند یک تیر خمشی خالص می باشد.
به منظور دستیابی و محاسبه سریع منحنی های P-M طبق ACI، می توانید از فایل اکسل زیر استفاده نمایید: