مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

نمونه سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری

http://kharazmsys.ir/wp-content/uploads/Official-accounting-expert-exam-sample-questions.jpghttp://hishop.center/wp-content/uploads/2014/11/karshenas-rasmi1.jpghttp://www.semnaneng.ir/sysnews_img/thumbs/729980.jpg


به طور کلی، آزمون کارشناس رسمی در سه حالت و بصورت آزمون های مجزا برگزار می شود:

۱- آزمون کارشناسان رسمی دادگستری که زیر نظر کانون کارشناسان دادگستری می باشد.

۲- ماده ۱۸۷ که همان آزمون کارشناسان قوه قضاییه است و زیر نظر قوه قضاییه می باشد.

۳- ماده ۲۷ که همان آزمون کارشناسان رسمی نظام مهندسی است و زیر نظر قوه مجریه می باشد.

* در ابتدا فقط جذب کارشناس از طریق کانون کارشناسان انجام می گرفت. بعدا به خاطر کندی روند جذب کارشناس و یکسری ملاحظات دیگر، قوه قضاییه وارد کار شد و اقدام به جذب کارشناس نمود و همچنین به موازات قوه قضاییه، نظام مهندسی هم در این خصوص اقدام به جذب کارشناس نمود. ارجاع کار به کارشناسان نظام مهندسی از طریق سامانه نظام مهندسی صورت می پذیرد که در حال حاضر حدود ۵۰۰ کارشناس در این سازمان وجود دارند ولی ارجاع کار خاصی در اغلب استانها به آنها انجام نمی شود.

* سیستم ارجاع کار به کارشناسان قوه قضاییه به دو صورت وجود دارد. یا قاضی به صورت مستقیم با توجه به کتابچه ای که از کلیه کارشناسان در اختیار دارد کار را ارجاع می دهد یا خود کارشناس از طریق روابطی که دارد پروژه را بدست می آورد.

* آخرین آزمون کانون کارشناسان رسمی دادگستری در سال ۱۳۹۵ و آزمون قوه قضاییه سال ۱۳۹۳ و آزمون ماده۲۷ سال ۱۳۹۰ برگزار شده است.

* معمولا به صورت میانگین ۶۰ تا ۵۰ سوال در آزمون می آید و ترجیحاً جهت اطمینان خاطر بهتر است ۷۰ درصد نمره آزمون را کسب نمایید تا به مرحله گزینش راه یابید.(البته داوطلبان می توانند با پاسخگویی به بیش از ۵۰ درصد سوالات نیز امیدی جهت قبولی داشته باشند که این موارد با توجه به رقابتی بودن آزمون متغیر است).



انواع کارشناسان دادگستری کدامند؟

 

کارشناس دادگستری دو نوع می باشند : رسمی یا غیر رسمی.
کارشناس رسمی دادگستری به این معناست که فرد علاوه بر دارابودن تخصص لازم، پروانه کارشناسی را نیز دارا می باشد و کارشناس دادگستری غیر رسمی کارشناسی است که تخصص لازم را داشته ولی پروانه کارشناسی ندارد و در مواردی که کارشناس رسمی حضور نداشته باشد، دادگاه ها یا مقامات دارای صلاحیت، آنها را برای امر کارشناسی انتخاب می کنند.
 

شرح وظایف کارشناسان رسمی دادگستری

 

در کشور هر سال چند میلیون پرونده وجود دارد که نیاز به رای  و نظر کارشناسی دارد. کارشناس رسمی در مورد هر پرونده به بررسی ابعاد گوناگون آن و انجام انواع تحقیقات لازم می پردازد و با کسب اطلاعات لازم، تمامی ابهامات موجود در پرونده را برای قاضی رفع نموده و در صدور رای به او کمک می کند. 

بنابراین کارشناس رسمی باید در حوزه کاری اش، فردی متخصص و حرفه ای باشد زیرا نظر کارشناس رسمی  در رای صادرشده توسط قاضی در هر پرونده بسیار موثر است. البته داشتن تجربه کاری نیز بسیار مهم است به همین دلیل یکی از شرایط جذب کارشناسان رسمی این است که باید حداقل 5 سال سابقه کاری تخصصی داشته باشند.


در ادامه می توانید نمونه سوالات دوره های مختلف را دانلود کنید


سال 80

سال 82

سال 83

سال 84

سال 85

سال 86

سال 87

سال 88

سال 90

سال 93

سال 95

سال 95 پاسخ تشریحی

سال 96

نظرات 1 + ارسال نظر
وحید سه‌شنبه 29 مرداد 1398 ساعت 15:22

تشکر فراوان

yo u are welcome

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد