مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

هم پایه سازی شتاب نگاشت ها بر اساس Code 2800 V4.


شتاب نگاشت: به اثر انگشت زلزله یا اصطلاحا Fingerpoint زلزله شتاب نگاشت گویند که در مدت زمان رخداد برای یک پارامتر مشخص توسط شتابنگار ثبت شده است.


http://www.scielo.org.za/img/revistas/jsaice/v51n1/a03fig01.jpg


 اما به دو دلیل شتاب نگاشت ها همپایه میشود :


1- بانک اطلاعات شتاب نگاشت ها در دنیا کامل نیست چراکه زلزله ها خیلی دیر اتفاق می افتد و بشر نیز مدت زمان زیادی نیست که قادر است رکورد های زلزله را ثبت کند به همین دلیل تعداد رکوردهایی که در بانک شتاب نگاشت های دنیا ثبت شده بسیار محدود است و نمیتوان شتاب نگاشت هایی یافت که دقیقا منطبق بر پارامترهای مورد نیاز باشد در نتیجه شتاب نگاشت ها مطابق با شتاب مورد نظر همپایه میشود.


2- یکی از نقاط ضعف تحلیل تاریخچه زمانی وابستگی بسیار زیاد این تحلیل به شتاب نگاشت ورودی است و با هر شتاب نگاشت پاسخ متفاوتی بدست میاد.

به همین دلیل است که آیین نامه برای انجام تحلیل تاریخچه زمانی مقرر میدارد که بیش از یک شتاب نگاشت ( حداقل سه شتاب نگاشت ) در محاسبات استفاده شود تا حتی المقدور بتواند به پاسخ های دقیق تری دست یابد .البته برای پروژه های تحقیقاتی توصیه میشود حداقل 7 شتاب نگاشت در نظر گرفته شود حال اگر شتاب نگاشت ها همپایه نگردد با هر شتاب نگاشت پاسخ بسیار متفاوتی گرفته میشود که نتیجه گیری از تحلیل را بسیار مشکل خواهد کرد با همپایه کردن شتاب نگاشت ها در واقع پراکندگی پاسخ ها را محدودتر کرده و نتایج تقریبا با هم سازگاری بیشتری خواهد داشت البته دقت شود که با همپایه کردن شتاب نگاشت ها باز هم پراکندگی نتایج وجود خواهد داشت اما مقدار آن کمتر بوده و بهتر از قبل میتوان در خصوص پاسخ ها به جمع بندی نهایی رسید.


برای آشنایی بیشتر با نحوه همپایه سازی و مقیاس سازی شتاب نگاشت ها چندین فایل آموزشی در لینک های زیر قرار گرفته که به راحتی می توانید دانلود کنید. همچنین لینک فیلم آموزشی همپایه سازی شتاب نگاشت ها نیز قرار داده شده است:


فایل آموزشی اول

فایل آموزشی دوم

فایل آموزشی سوم

لینک فیلم آموزشی








Source

www.icivil.ir

www.softcivil.ir

www.tanbakoochi.com


نظرات 5 + ارسال نظر
Yasin جمعه 27 بهمن 1402 ساعت 17:27

سلام میشه لطفا لینک فیلم آموزشی رو برام ارسال کنید. با لینک فعلی نمیتونم به فیلم آموزشی دسترسی داشته باشم.

salam
https://www.aparat.com/v/gfsBo

رامین قدیمی جمعه 20 آبان 1401 ساعت 21:09

سلام اقای دکتر من نیاز به یک مقاله که بر اساس یورو کد۸ رکورداش با طیف طرح مقایسه شدن دارم،شما میتونید واسه ایمیل من اگه چنین مقاله ای دارین لطفا ارسال کنین،چوپ من چندتا مقاله دارم ولی متاسفانه نمیتونم بعضی رکورداشونو پیدا کنم،ممنون
ramingadimi90@gmail.com

salam
na motasenae nadaram

ahantop چهارشنبه 6 تیر 1397 ساعت 17:07 http://ahantop.com/

با تشکر از زحمات شما
fبسیار مفید

you are welcome

atefe دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 22:08

سلام آقای دکتر.ببخشید مزاحمتون میشم.من برای ریزپهنه بندی شهرم با استفاده از نرم افزار سایزموسیگنال و سایزمومچ باید طیف طرح ارائه بدم. رکورد چند زلزله رو از سایت مرکز تحقیقات گرفتم.الان استادم گفتن باید فاکتور عمق سنگ بستر (عمق آبرفت) و PGA و نوع خاک رو هم وارد کنم. اما نمیدونم از کدوم آیتم استفاده کنم.
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

salam
ersal shod

یونس یکشنبه 25 تیر 1396 ساعت 18:01

با تشکر از زحمات شما
در روشی دیگر و راحت تر
ایا با برنامه seismomatch رکوردهای زلزله را با نوع خاک 1234 مقیاس کنیم قابل قبول هست ؟

salam

in kar ro anjam nadadam ama mitonid natayej in kar ro ba ravesh haye dige moghayese konid va sehat sanji anjam bedin

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد