مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

بازدید تیم پایش سلامت سازه دانشگاه آزاد قزوین از سد سفید رود

سد سفیدرود یا سد منجیل، سدی است که در ابتدای رودخانه بزرگ سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل ساخته شده است و برای تنظیم آب این دو رود برای کشاورزی در جلگه گیلان و نیز تولید برق به کار می‌رود



   .

تاریخچه

کار ساخت این سد از ۱۳۳۵ شروع شد و در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید؛ و اولین سد ایران است بهره‌برداری از سد در ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۴۱ آغاز شد. ارتفاع سد از کف رودخانه ۹۲ متر و طول تاج آن ۴۲۵ متر است. سد سفیدرود پنج واحد تولید برق دارد که در مجموع بیش از ۸۷ مگاوات برق تولید می‌کند.

  • قرارداد مطالعات سد در تاریخ ۲۲/۱۱/۱۳۳۱ بین بنگاه مستقل آبیاری و مهندسین مشاور اتکو-افر "Etco-Ofer" منعقد گردید.
  • طرح مقدماتی در تاریخ ۲۲/۴/۱۳۳۲ از سوی مشاور تسلیم کارفرما گردید.
  • طرح قطعی در تاریخ ۱/۱۲/۱۳۳۲ ارایه گردید.
  • پیمانکار طرح، "شرکت فرانسوی ساسرِ "Saser بنابر موافقت نامه ۲۹/۹/۱۳۳۳ کارهای مقدماتی طرح را آغاز ولی قرارداد قطعی در خصوص اجرای ساختمان سد و تأسیسات جانبی آن در تاریخ ۹/۱۲/۱۳۳۴ منعقد گردید.
  • ساختمان بدنه سد سفید رود در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۳۴۰ به پایان رسید و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۱ رسماً افتتاح و بهره‌برداری از آن آغاز گردید


در تاریخ 95/9/2 تیم پایش سلامت سازه به همراه ریاست محترم مرکزبتن و صنعت ساختمان جناب آقای دکتر حاجی کریمی از بخش مانیتورینگ سد دسفید رود و سازه سد بازدید به عمل آمد. در این بازدید جناب آقای مهندس مطلق مسئول کنترل پایداری سد اطلاعات ارزنده ای از بخش های مانیتورینگ،نیروگاه و ..... در اختیار تیم پایش سلامت سازه قرار دادند.

در ادامه عکس های مریوط به بازدید را مشاهده می کنید:



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد