مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

دریافت شتاب نگاشت از سایت مرکز تحقیقات راه مسکن شهرسازی(BHRC)

شبکه شتابنگاری زلزله ایران در سال 1352 تأسیس و تا سال 1371 حدود 276 دستگاه شتابنگار آنالوگ (SMA1) را در سراسر کشور نصب کرد. این دستگاهها توانسته اند زمین لرزه های مهمی مانند زمین لرزه های طبس (1357) و گلباف ( 1360) را ثبت کنند.
ایستگاه جهرم در استان فارس در تاریخ 5/12/1352 خورشیدی اولین شتابنگاشت را با بیشینه شتابی برابر با 017/0شتاب ثقل زمین به ثبت رسانید. بعد از زمین لرزه رودبار- منجیل (1369) طرح توسعه شبکه شتابنگاری در دستور کار مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن قرار گرفت و از سال 1372 نصب دستگاههای دیجیتال شروع شد.
اولین دستگاههای شتابنگار دیجیتال در روستای سفیدآبه ( بعد از زمین لرزه چهارم اسفند 1372)، زنجیران و ذرات ( بعد از زمین لرزه دهم اسفند 1372 موک) نصب گردیدند. ایستگاه زنجیران( استان فارس) توانست در سی ام خرداد 1373 زمین لرزه زنجیران را با بیشینه شتاب تقریبی 1شتاب ثقل زمین به ثبت برساند. این دستگاهها زمین‌لرزه‌های مهمی مانند زنجیران، گرمخان بجنورد، اردکول، سرعین، گلباف، کره بس و زمین لرزه بم را ثبت کرده‌اند. بیشینه شتاب ثبت شده در زمینلرزه بم، بر روی مؤلفه قائم 989/0شتاب ثقل زمین است.

بیشینه شتاب ثبت شده بر روی مولفه قائم و نزدیک بودن به کانون و گسل مسبب، این شتابنگاشت را به یکی از بارزترین شتابنگاشتهای دنیا در آورده است

source:bhrc

اما برای دریافت شتاب نگاشت ها  از سایت سازمان مسکن به ترتیب زیر عمل کنید:


1-در سایت bhrc.ac.ir   در قسمت دسترسی سریع گزینه شبکه شتاب نگاری کشور را کلیک کنید:



2- در قسمت پایین صفحه باز شده جستجوی شتاب نگاشت ها رو بزنید:



3- در صفحه باز شده می توانید اطلاعات زلزله مورد نظرتون رو انتخاب کنید : 



4- برای مثال نام لاتین منجیل را وارد می کنیم:



5- ایستگاه مورد نظر رو انتخاب کنید:



6-مشاهده شتاب های ثبت شده رو بزنید



7- شماره رکورد مورد نظر مثلا 1360 را بزنید



8- در نهایت رسم شتاب نگاشت رو بزنید 



متاسفانه نتونستم فایل txt شتاب نگاشت ها رو برای پردازش در نرم افزار های دیگر پیدا کنم چون سایت سازمان مسکن عوض شده به محض اینکه پیدا کنم در اختیارتون می زارم........

با تشکر

نظرات 77 + ارسال نظر
mostafa سه‌شنبه 20 دی 1401 ساعت 00:19

سلام اقای دکتر شتابنگاشت زلزله سرپل ذهاب میخواستم ممنون میشم ارسال کنید. باتشکر

salam ersal shod

Morteza پنج‌شنبه 14 مهر 1401 ساعت 14:48

باسلام.دیتا های (text)زلزله بوئین زهرا برای استفاده در نرم افزار seismo signalمیخواستم.
باتشکر

salam

ersal shod

محمد جعفری جمعه 21 مرداد 1401 ساعت 18:10

سلام.مهندس جان ممنون میشم رکوردهای زلزله بم.طبس.منجیل و سرپل ذهاب رو برای من هم ارسال کنید.خیلی فوری نیاز دارم

علیرضا شکیباپور پنج‌شنبه 9 تیر 1401 ساعت 22:09

سلام و شب بخیر

شتاب نگاشت زلزله سر پل ذهاب را می خواستم مساعدت می فرمایید.

Majid جمعه 3 تیر 1401 ساعت 22:44

سلام
لطفا اگر شتاب نگاشت های زلزله ناغان رو دارید برای من ارسال کنید.

پرنیا جمعه 27 خرداد 1401 ساعت 19:31

باسلام اگه امکان داشته باشه شتاب نگاشت سر پل ذهاب را لطفا برام ارسال بفرمایید . متشکرم

هانیه شنبه 10 اردیبهشت 1401 ساعت 16:25

سلام، اقای دکتر رکوردهای زلزله سرپل ذهاب به صورت فایل txt برای من ارسال کنید.
با تشکر

شیوا جمعه 9 اردیبهشت 1401 ساعت 16:03

سلام امکانش هست شتاب نگاشت زلزله سر پل ذهاب رو برای من ارسال کنید؟

جعفر محمدی دوشنبه 9 اسفند 1400 ساعت 17:09

سلام وقت بخیر
داده های زلزله ایستگاه سد ایلام را نی توانید ارسال کنید . ایستگاه ILM

salam
motasefanenadaram

Sanaz شنبه 7 اسفند 1400 ساعت 21:46

سلام وقت بخیر
اگر امکان داره فایل شتابنگاشت زلزله بم و منجیل رو برای من ارسال کنید با تشکر

salam
ersal shod

Ehsan دوشنبه 29 آذر 1400 ساعت 05:59

با سلام خدمت شما جناب دکتر
برای پروژه دانشجویی ارشد نیاز به شتاب نگاشت های زلزله بم دارم امکانش هست ارسال بفرمایید ؟
ایمیل آکادمیک برای دانلود از سایت مسکن ندارم
متشکرم از محبتتون

slaam
ersal shod

سمیه شنبه 27 آذر 1400 ساعت 10:09

با سلام و احترام
بنده برای تعیین موقعیت رخدادها در منطقه سبلان ناچار به استفاده از داده های شتابنگار هستم. این داده ها از BHRC تهیه شده. داده ها به صورت فایل های متنی هستند. با چه روشی می توان این داده ها رو به فرمت سایزان تبدیل کرد؟
لطفا در صورت امکان بنده رو راهنمایی بفرمایید.
متشکرم

مهدی سه‌شنبه 9 آذر 1400 ساعت 20:03

سلام جناب آقای دکتر، من زلزله های ایران رو جهت تحلیل در سپ نیاز دارم. ممنون میشم زلزله هایی که در کشور رخ داده و موجود دارید را به صورت فایل txt اگه امکان داره برای من ارسال بفرمایید .
با تشکر.

salam
mitonid az site BHRC ozv beshid va baemaile academic 20 record berahati download konid

امیر نجفی یکشنبه 30 آبان 1400 ساعت 01:02

با سلام امکان داره فایل شتابنگاشت زلزله سرپل ذهاب رو برای بنده ارسال کنید؟

salam
ersal shod

علی اکبر سه‌شنبه 25 آبان 1400 ساعت 20:03

سلام دکتر جان بنده رکورد های خام زلزله های بم و سر پل ذهاب و منجیل و لندی و زلزله بندر عباس که تازه رخ داده رو به صورت فایل txt اگه امکان داره برای من ارسال بفرمایید .
با تشکر

salam
bam va sarpol manjil ersal shod

s. asadi جمعه 14 آبان 1400 ساعت 10:20

سلام لطف میکنید شتاب نگاشت زلزله سرپل ذهاب رو برام ارسال کنید ممنون میشم

salam ersal shod

مصطفی غفاری سه‌شنبه 27 مهر 1400 ساعت 22:09

سلام
از زلزله های حادث شده در استان گلستان اطلاعاتی دارید؟
ممنون میشم در اختیار من قرار دهید.
ممنون

salam ne motasefane

ایمان یکشنبه 4 مهر 1400 ساعت 15:16

سلام
من برای پایان نامه ام نیاز به رکورد های زلزله ایران دارم اگر امکانش هست رکوردهایی که دارید رو برای من ارسال کنید.
با سپاس فراوان

salam
ersal shod

ناشناس دوشنبه 18 مرداد 1400 ساعت 21:27

سلام
لطفا شتاب نگاشت زلزله سرپل ذهاب رو ارسال میفرمایید
تشکر

وحید دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 12:24

سلام دکترجان وقت بخیر..برای تحلیل خطر نیاز به رکوردهای زلزله سرپل ذهاب دارم امکانش هست برام بفرسین
با احترام

salam ersal shod

پویان دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 ساعت 13:40

سلام جناب دکتر.ممنون از مطالب خوبتون
لطف میکنید فایل شتابنگاشت زلزله بم و سرپل ذهاب رو ارسال بفرمایید.برای تحلیل نرم افزاری در پلکسیس می خواستم.

salam
dar plaxis format ha SMC hast man on format ro ndaram vali ersal mikonam recordharo

هاشمی جمعه 17 اردیبهشت 1400 ساعت 10:53

سلام اقای دکتر ، من قبلا فایل txt شتابنگاشت زلزله سرپل ذهاب رو گرفته بودم الان یادم رفته، میشه بگید چطور میشه دوباره به این فرمت دست پیدا کنم؟

salam
ersal shod

محمد شنبه 21 فروردین 1400 ساعت 16:33

سلام اگر لطف کنید و رکورد زلزله سرپل ذهاب را ارسال بفرمایید،خیلی ممنون میشم

salam ersal shod

فرید سه‌شنبه 10 فروردین 1400 ساعت 20:12 http://farid.sayarii@gmail.com

اگه لطف کنید شتاب نگاشت زلزله سرپل ذهاب رو برای بنده ارسال کنید خیلی لطف میکنین.با تشکر

salam
ersal shod

مهلا چهارشنبه 27 اسفند 1399 ساعت 23:21

سلام عذر می خواهم امکان داره رکوردهای سرپل ذهاب را برای من ارسال کنید.ممنون از لطفتون

salam
ersal shod

علیزاده چهارشنبه 6 اسفند 1399 ساعت 20:57

سلام وقتتون بخیر
میشه رکورد شتاب نگاشت یه شهری رو برام ارسال کنید.ممنونم

salam
ersal shod

Vahid پنج‌شنبه 4 دی 1399 ساعت 01:17

سلام خدمت آقای دکتر . بنده نزدیک ۱ سالی هست دنبال رکوردهای ایران هستم که پایان نامم تکمیل بشه و دفاع کنم ولی متاسفانه سایت peer سه تا از رکوردها رو بیشتر بهمون نمیده (طبس، منجیل، بم)اگه میشه لطف کنین و ۴ تا رکورد دیگه بهم بدین تا بتونم دفاع کنم . تشکر

salam ersal shod

رضا یکشنبه 9 آذر 1399 ساعت 16:55

سلام مهندس جان
فایل شتابنگاشت زلزله سرپل ذهاب 1396 رو بصورت txt میخواستم ولی جایی پیدا نکردم. میشه لطف بفرمایید و ارسال کنید؟

salam
ferestadam txt nist

چیدا یکشنبه 18 آبان 1399 ساعت 17:57

سلام آقای دکتر، میشه فایل کامل زلزله سرپل ذهاب رو برای من ارسال کنید پیشاپیش از لطفی که می کنید کمال تشکر رو دارم .

ersal shod

شاهین شنبه 17 آبان 1399 ساعت 15:01

سلام،ممنون میشم فایل شتاب نگاشت زلزله سرپل ذهاب رو واسم بفرستید

salam ersal shod

محمد چهارشنبه 16 مهر 1399 ساعت 10:14

سلام، فایل شتابنگاشت زلزله‌ی سرپل ذهاب رو میخواستم. ممنون میشم اگر ارسال کنید.

salam
ersal shod

علی یکشنبه 1 تیر 1399 ساعت 07:42

سلام، شتابنگاشت زلزله سر پل ذهاب می خواستم، ممنون میشم ارسال کنید. با تشکر

محمد باقر جمعه 23 خرداد 1399 ساعت 21:22

سلام وقت به خیر
فایل txt زلزله ی سرپل زهاب و ورزقان رو میخواستم از سایت peer نتونستم دانلود کنم.
خیلی ممنون

salam
ersal shod

محمد شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 20:28

سلام مهندس. رکورد زلزله یاسوج میخوام اما هیچ جا نمیتونم پیدا کنم. لطفا راهنمایی میکنید.

salam
ersal shod

shadab جمعه 2 خرداد 1399 ساعت 04:49

سلام خسته نباشید من میخوام رکورد خام زلزله رو دانلود کنم نه که تو سایت برام شتاب نگاشتش کشیده بشه خودم میخوام توی سیسزمو سیگنال رسمش کنم ممکنه راهنماییم کنید ؟ مثلا رکورد خام زلزله ای با شماره رکورد 2751/02. ممنون میشم راهنماییم کنید

salam
be rahati be site PEER berid
va dar barname haye versio nbalaye seismosignla onharo rasm konid
version haye balaye seismo be rahati recordhaye peer romikhone

mohammad جمعه 22 فروردین 1399 ساعت 19:30

سلام.ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید.
اگه امکانش هست فایل txt زلزله ی منجیل رو میخواستم.
با تشکر

salam
ersal shod

لیان دوشنبه 7 بهمن 1398 ساعت 16:52

سلام. میشه لطفا توضیح بدید چطور فایل زلزله های اخیر ایران رو دانلود کنمو اینکه نحوه استفاده از این فایل ها مثل زلزله های دانلود شده از Peer هست؟

salam

behtarin rah sabte nam dar BHRC hast ta 4o record be shoma va ghebele download mide
badesh txt mide

احمد پنج‌شنبه 21 آذر 1398 ساعت 14:28

سلام، وقتتون بخیر
اگر امکانش هست لطف کنید فایل txt (سه مولفه ای) زلزله سرپل ذهاب رو برای من بفرستید.
اگه تصحیح شدش باشه که عالیه
ممنونم

salam

ersal shod

حنیف چهارشنبه 20 آذر 1398 ساعت 10:04

با عرض سلام و خسته نباشید ، ببخشید جناب دکتر ، میخواستم اگر امکانش هست اطلاعات فایل های شتاب نگاشت های زلزله های اهر و ورزقان و بوشهر و کرمانشاه رو به صورت text داشته باشم ، از شما بسیار سپاسگذارم .

حنیف سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 11:37

با عرض سلام و خسته نباشید ، ببخشید جناب دکتر ، می خواستم اگر واستون مقدور هست ، فایل text شتاب نگاشت های زلزله اهر و ورزقان و بوشهر واسم ارسال بفرمایید . با تشکر .

salam
file txt ro adaram
ama recordesh ro damra

RAMIN جمعه 8 آذر 1398 ساعت 18:04

سلام اگر امکان داره فایل txt شتاب نگاشت زلزله سرپل ذهاب رو برام بفرستید
ممنون

RAMIN جمعه 8 آذر 1398 ساعت 15:06

سلام شتاب نگاشت زلزله سرپل ذهاب رو لازم داشتم.ممنون میشم لطف کنید فایل text شتاب نگاشت رو برام برام بفرستید

سلام جناب مهندس سه‌شنبه 7 آبان 1398 ساعت 12:42

لطفا رکورد های زلزله سرپل ذهاب رامیشه برام ارسال فرمایید

salam ersal shod

negin یکشنبه 28 مهر 1398 ساعت 18:13

سلام . خسته نباشید
ببخشید میشه شتاب نگاشت های چند تا زلزله مطرح مثل طبس،منجیل،بم،زرند، نورتریج،کوبه،لوما و السنترو را برام بفرستید؟
ممنون میشم لطف میکنید.

خاقانپور جمعه 26 مهر 1398 ساعت 14:33

سلام، اگر امکانش هست رکوردهای زلزله سرپل ذهاب رو برام بفرستین، تشکر

خاقانپور یکشنبه 21 مهر 1398 ساعت 16:16

با سلام
شتابنگاشت زلزله سرپل ذهاب 21 آبان 96 رو نیاز دارم اما نتونستم فایلش رو از سایت مرکز تحقیقات پیدا کنم. امکانش هست بفرستید برام؟

salam
ersal shod

سعید خالصی پنج‌شنبه 28 شهریور 1398 ساعت 16:42

سلام اگر امکانش هست شتاب نگاشت زلزله سرپل ذهاب رو لازم داشتم. چندتا شتاب نگاشت از سایت IRIS گرفتم اما هیچکدوم nearfield نیستن. با تشکر.

salam
ersal shod

کیانوش سه‌شنبه 26 شهریور 1398 ساعت 17:37

سلام و خسته نباشید مرسی از سایت خوبتون..
من یک درخواست دارم ممکنه هرچی رکورد از زلزله های ایران دارین برای من بفرستین؟؟ ممنون میشم
تشکر.

salam
ersal shod

آزاده شنبه 9 شهریور 1398 ساعت 02:07

سلام میشه شتابنگاشت پل ذهاب رو برای من ارسال کنید
توی PEER با چه کلید واژه ای باید این زلزلرو سرچ کنم ؟

salam ersal shod

vahideh یکشنبه 9 تیر 1398 ساعت 15:59

سلام. فایل txt شتاب نگاشت زلزله سرپل ذهاب و ناغان رو میخوام... توی سایت peer پیداشون نکردم. خیلی ممنون میشم اگر برام ارسال کنید.

salam
ersal shod

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد