مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)
مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

مهندسی عمران-زلزله(محمدجواد خسرویانی)

کناف knuf

کناف

کناف و مقایسه آن با دیگر مصالح نوین با ورود مصالح جدید در بازار ، مصالح نوین جایگزین آجرهای سفالی با آجری برای ساخت دیوارها داخلی شده است. از جمله این مصالح می توان به دانه های رس منبسط شده (لیکا ،آجرهای سفالی ، بلوک هبلکس ،پانل گچی ،تری دی وال ، کناف اشاره کرد. هر کدام از این مصالح مشخصات فنی و معایب و مزایا و هزینه های مختص به خود را دارد ، با بررسی این مصالح با توجه به شرایط پروژه وتقاضی کارفرما میتوان بهترین مصالح متناسب با پروژه را برگزید .در این مقاله به بررسی انواع مصالح و مقایسه آن با کناف می پردازیم.
سرعت اجرای بیشتر کناف نسبت به سایر مصالح
یکی از عواملی که بر سرعت اجرای کار تاثیر گذار است میزان سبکی مصالح است . مصالح سبک توسط کارگران با راحتی و سرعت بیشتری حمل و اجرا می شود. هم چنین ابعاد قطعات به کار برده شده و نحوه نصب آن ها در سرعت اجرا تاثیرگذار است .اگر در ساخت دیوارهای داخلی از سیستم کناف و تری دی وال استفاده شود مرحله گچ و خاک حذف می شود که باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت کار می شود.




در دیوارهای کناف تاسیست برقی و مکانیکی امکان قرار گیری مابین پانل های کناف را دارد که در مقایسه با دیگر مصالح که احتیاج به شیار زنی دارد سرعت اجرای بیشتری را دارد.(در دیوار های تری دی وال امکان عبور تاسیسات وجود دارد ولی بعد از ساخت امکان دسترسی به تاسیسات به سختی امکان پذیر است.هم چنین سیستم کناف بوسیله پیچ و مهره نصب می شود ،عدم استفاده از ملات در سیستم کناف نیز باعث افزایش سرعت کناف نسبت به سایر مصالح شده است.این دو ویژگی که انحصارا مختص سیستم مناف می باشد باعث افزایش سرعت کناف نسبت به سایر مصالح شده است. کاهش روزهای ساخت یک پروژه کاهش هزینه های ساخت (دستمزد کارگران ،برگشت زودتر سرمایه و..) به همراه دارد.

مقایسه میزان کاهش صدا در مصالح و عایق صوتی بودن کناف
یکی از معضلاتی که ساکنین منازل با آن روبرو هستند.آلودگی صوتی ناشی از هم جواری با خیابان ها وتردد در راه پله ها و… می باشد.این مسئله در ساختمان هایی ماند بیمارستان ها اهمیت حیاتی می یابد.انتخاب مصالحی که باعث کاهش سرو صدا شود آسایش و آرامش را برای ساکنین فراهم می سازد.هر چقدر محصولات مصرفی متراکم تر باشند میزان عبور صدا از آن ها بیشتر است .در سیستم کناف لایه هوایی که مابین پانل ها بوجود می آید سیستم کناف را به عایق صوتی تبدیل می کند. طبق مبحث هجده مقررات ملی ساختمان حداقل شاخص کاهش صدا برای دیوارها در ساختمان های مسکونی برای جداکننده دو واحد مجاور 50 دسی بل و برای اتاق خواب از فضای بیرونی ساختمان چهل و پنج دسی بل می باشد. این مقدار برای محصولات نوین کناف و دیوارهای تری دی وال برابر 48 دسی بل است که این کناف و تری دی وال را در زمره عایق های صوتی با کیفیت مناسب و مطابق با استاندادرها قرار می دهد.

 


سبک ترین مصالح،کناف
از جمله مواردی که در انتخاب مصالح مناسب باید در نظر گرفته شود ، سبک بودن مصالح انتخابی است که خسارت کمتر در هنگام زلزله و سرعت بیشتر در هنگام ساخت را به همراه دارد .میزان مصالح مصرفی برای سازه با کاهش وزن کمتر می شود. دیوار های ساخته شده با آجر فشاری وزنی در حدود 260 کیلوگرم بر متر مربع دارد در حالی که دیوار های کناف بیست و پنج کیلو بر متر مربع می باشد.کناف در میان مصالح نوین از نظر سبکی مقام اول را دارا می باشد. با توجه به زلزله خیز بودن کشور عزیزمان این نکته حائز اهمیت است.

مقایسه ضخامت تیغه های گوناگون با کناف
کاهش ضخامت تیغه ها باعث افزایش مساحت قابل بهره برداری در ساختمان ها می شود با توجه به قیمت بالای مسکن و زمین در کشورمان این مسئله از نظر اقتصادی اهمیت می یابد.که در این مورد هم کناف رتبه اول را نسبت به سایر مصالح به خود اختصاص داده است ونیز از نظر عبور تاسیسات مکانیکی و برقی در سیستم کناف با توجه به شیار مخصوص عبور تاسیسات کار را برای مهندسین و کارفرمایان  سهل و اسان تر کرده است که خود از پرت مصالح جلوگیری  می کند و برای تعمیر کردن سیستم درایوال خیلی راحت تر است و تخریب زیاد ندارد و انعطاف پذیری سیستم کناف در اجرای  دیوار و سقف خیلی بالا هست و براحتی قابلیت نصب دریچه بازدید بر روی کناف وجود دارد.

مقایسه کناف با سایر مصالح در بهینه سازی مصرف انرژی
اهمیت میزان مصرف انرژی مسئله است که برکسی پوشیده نیست و با  افزایش بهای انرژی و سوخت مسئله کاهش میزان مصرف سوخت وانرژی مورد بازنگری در کشورمان قرار گرفت.در راستای خواست کارفرمایان و اهمیت حفظ منابع استفاده از مصالحی که خود عایق حرارتی باشد یا امکان اجرای آسان عایق را فراهم کند وظیفه ملی برای حفظ منابع است . به مصالحی که دارای مقاومت حرارتی مساوی یا بیشتر از 0.5 m²k/w را دارا باشد عایق حرارتی اطلاق می شود.در سیستم  کناف  مابین پانل ها عایق حرارتی اجرا می شود و ضخامت دیوار افزوده نمی گردد.در دیوارهای ساخته شده با دیگر مصالح ضخامت عایق و گاهی ضخامت عایق و یک لایه هوا و ضخامت ناشی از دولایه شدن دیوار اضافه می شود.اجرای عایق با دیگر مصالح به جز تری دی وال و کناف به راحتی اجرا نمی شود. دیوار های ساخته با مصالحی مانند آجرهای سفالی را می توان با اجرای کناف بر روی ان ها به عنوان پوشش برای اجرای عایق مابین دیوار وپانل های کناف به کار برد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد